Der er mange undskyldninger, vi kan fortælle os selv, hvorfor vi befinder os i den nuværende situation!
Hvorfor vi ikke bruger mere tid på eksisterende og nye potentielle kunder….
⇒ Jeg har for travlt
Og det har du måske også! Det skal du ikke underkende, men hvad er det, du har travlt med?
⇒ Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige, når jeg skal kontakte potentielle kunder
Det ved du måske heller ikke! Det kan læres, måske kan du anvende noget af den viden, jeg tidligere har skrevet om? eller gå på nettet og finde svar!
⇒ Jeg er ikke helt tryg ved hvordan “jeg skal gå til det med de kunder og salget”
Måske har du ikke knækket koden endnu, på hvordan det skal gøres – det kan jo godt være rigtigt! Men hvad vil du gøre ved det? Afvente situationen? handle på det? eller noget fjerde?
⇒ Det når jeg imorgen
Det er bare det, at i en verden fuld af undskyldninger når du det nok heller ikke imorgen!
Hvis du er helt ærlig overfor dig selv, så ved du at undskyldningen om, at du mangler tid, eller har for travlt, eller en af de andre undskyldninger du har taget til dig, og fortalt dig selv, egentlig ikke helt holder vand.
Det du gerne vil opnå, og som du undskylder, hænger faktisk sammen med, at det måske alligevel ikke er vigtigt nok, og ikke er din 1. prioritet!
Gode råd:
Spørg dig selv:
Hvad er det vigtigste for mig?
Hvad er det vigtigste for min virksomhed (som ansat eller selvstændig)
Hvad gør jeg, eller hvad gør jeg ikke?
Det som har virket for mig gennem 28 år i forhold til kunder og salg, har været, at jeg hver evig eneste dag planlagde mine salgsaktiviteter til dagen efter. Det gjorde jeg af flere grunde, her de vigtigste:
- For ikke at blive “overrumplet” af hverdagen.
- Sikre fokus på kunder, salg og indtjening for virksomheden. For uden kunder er der ingen salg og dermed ingen omsætning og ja, intet virksomhedsgrundlag.
- Jeg lavede også simple regler for min indbakke. Jeg kiggede kun mails morgen og efter frokost. Du kender sikkert også til, at den kan være nok så forstyrrende, hvis man kigger, hver gang der dropper en email ind. Du skal gøre det, der virker for dig. Men vælg noget data disciplin, som ja, giver mening for dig, kunderne og dit salg. Og tag ansvaret for hvordan den skal styre din arbejdsdag.
Salgsaktiviteterne skal være målrettet!
Der skal være et tydeligt mål, med det du planlægger. Om du bruger en fancy kalender, en telefon, outlook på computeren eller blot et stykke helt almindelig hvidt A4 papir. Det er ikke så afgørende, det afgørende er, det du skriver ned.
Mine opgaver kunne være nogle af følgende:
- Hvem skal der ringes til? eksisterende kunder og potentielle kunder.
- Hvem skal have en opfølgnings mail.
- Ham Gert skal lige have en mail med “tak for sidst”
- Lise hos X skal jeg huske at sende et tilbud
- De har haft mit produkt til test – hvordan skal vi komme videre i vores forhandlinger
- Hvilket netværk skal jeg have kigget nærmere på
- Eller noget andet salgsrelateret
Fakta er at vi alle har 24 timer i døgnet. Hvis noget er vigtigt for os, så finder vi den tid – hvis ikke – så er det sandsynligt, at vi finder på en undskyldning.
Frygt kan også spille en rolle og være årsag til, at vi dækker os ind bag en undskyldning. Hvis der er noget, vi frygter at gøre, frygter hvad andre tænker – hvad det vil betyde for os i en given situation.
Men vil vi opnå noget, så skal vi være villig til, at bruge frygten som styrepind!
Så derfor stil spørgsmålstegn til de undskyldninger som tager form i dit indre – er de sande?
Hvad er den egentlige grund til, at du bruger en undskyldning?
Kig bagom undskyldningerne og find ud af hvad der “fodrer” dem, og hvor de kommer fra!
Der ligger en hel verden af muligheder bag muren af dine undskyldninger, bryd dem ned og kom igang med kunderne og salget
DBH
Camilla