Hvis du stiller dig selv dette spørgsmål, så har du sikkert allerede en viden der giver dig muligheden for at kalde dig ekspert.
Ofte oplever jeg at ordet ekspert får en negativ klang. Nogle mennesker afskyr eksperter og undgår dem helst. Andre mennesker opsøger eksperter og lærer af dem.
Vi har nok alle mødt såkaldte eksperter som vi ikke mener har den nødvendige viden og erfaring til at kalde sig eksperter. Men det er der en forklaring på…
Hvem er eksperter?
Vi er alle eksperter i et eller andet. Du er ekspert når du ved mere om et emne end de der lytter til dig.
En ekspert er ikke en alvidende person der har svaret på alt. En ekspert har specialiseret sig i et emne han eller hun brænder meget for. En ekspert stræber efter at blive bedre. En ekspert opsøger ny viden og er meget bevidst om sine kompetencer.
Når en ekspert har fået en negativ klang, er det fordi vi nogle gange forveksler dét at være ekspert med at være arrogant. Arrogante mennesker tror at de ved alt og at de altid har ret. De har ingen erkendelse af, at der findes andre mennesker der måske ved mere eller har nyt at byde ind med.
Arrogante mennesker har ingen interesse i at udvikle sig og blive bedre.
Eksperter er klar over at de ikke ved alting. De opsøger konstant ny viden og udvikler sig hele tiden. De har også en meget stor interesse i at dele den viden de har og får.
Hvem bestemmer om du er ekspert?
Tja, det gør de der synes at du er værd at lytte til. Hvis du kan noget, som hjælper andre mennesker, så lytter de til dig. Når mennesker lytter til dig og søger hjælp og løsninger hos dig, så er du ekspert i deres øjne.
Du søger selv hjælp og viden hos andre eksperter – altså mennesker der ved mere end dig om et område.
Det er din unikke kombination af kompetencer og viden der gør dig til den eneste ekspert med din vinkel på emnet. Og det er netop dén vinkel dit publikum søger.
Set i det lys er vi alle eksperter – uanset om du vælger at kalde dig ekspert eller ej.
Næste gang du møder en ekspert du ikke mener gør sig fortjent til titlen, så bør du måske tænke over, om det kan være, fordi du ikke er hans eller hendes målgruppe?
Find en anden at lytte til. Ekspert er subjektivt. Det kommer an på personen der lytter. Derfor er det vigtigt, at du kender dit publikum, når du vælger at brande dig som ekspert.
Kram
Camilla