Et spørgsmål jeg ofte møder og mine kunder stiller til mig:

“Camilla, kan jeg komme til at virke for anmassende overfor mine kunder? Jeg har svært ved, at finde frem til om jeg kan tillade mig, at blive ved med at kontakte mine kunder og spørge ind til det tilbud/den ordrer. Hvad hvis de bliver trætte af mig?

Jeg er ikke dommer – det skal jeg lige skynde mig at sige. Vi er forskellige mennesker (og heldigvis for det) Vores virkelighed er forskellig. Min virkelighed er en anden virkelighed end din, baggrund, miljø, tanker, mindset etc.

Når det så er sagt, så ja, så kan man godt blive for ihærdig, er mit klare svar. Man kan godt komme til at virke anmassende. Man kan godt skubbe kunderne længere væk end det var tanken, for den var jo oprindelig, at få dem tættere på!

Det en hårfine balance mellem for meget og for lidt, som de fleste kender til. I dette tilfælde heller ikke noget, du kan slå op i en salgsteoribog. Jeg har ikke læst den hvis den findes.

Men det jeg kan fortælle, som virker for mig og har gjort gennem de sidste 28år i salg og forretningsudvikling både herhjemme og i udlandet det er, at bruge hele mit spektre af salgsDNA (adfærd, tanker, frygt, forhindringer og ressourcer) udover naturligvis ren grundviden omkring, pris, produkt, kvalitet mm. (det kommer jeg ikke ind på her måske en anden god gang – for jeg ved, at det har du allerede styr på)

Du skal simpelthen finde ud af, hvad der egentlig er på spil.

Få fornemmelse for hvor er vi i processen/ hvor tæt er vi på en afslutning.

Forstår vi hianden? Hvis ikke hvad forhindrer det?

Hvordan løser jeg det?

Hvad skal mit næste træk være?

Hvad skal jeg lige nu være mest fokuseret på?

Er der nye beslutninger, der skal tages?

Skal jeg forandre noget?

Har jeg noteret de forhindringer, det vil give kunden?

Er der frygt på spil over hos min kunde?

Hvordan har min egen frygt det? Hvordan løser jeg det, hvis den pludselig flytter ind?

Måske møder du nogle helt andre scenarier, som udspiller sig på din køber/sælger scene. Men uanset. Sæt ALT ind på det salgsDNA, fordi jeg ved det er det, som hjælper dig til, at vide hvornår du bliver FOR ihærdig og anmassende. Og det er også det salgsDNA som jeg ved, der får dig til at sælge – meget mere.

Brug det du har. Kig på det. Analyser det. Din ressourcebank er gigantisk!

God vind med salget.

Forsat skøn sommer

Camilla